Kun kello lähestyi iltakahdeksaa, kaduille alkoi
ilmaantua baareihin ja kapakkoihin vaeltavia miehiä, nuoria ja vanhoja, jotka
uskollisina kävivät kantapaikkoihinsa oluelle ja juttusille toistensa kanssa.
Mrs. B oli sytyttänyt kynttilänsä ja avannut punaviinipullonsa. Nyt hänen sellostaan
loihtimansa sävelet kantautuivat avoimesta ikkunaluukusta kadulle
jalankulkijoiden ja miksei pyöräilijöidenkin korviin. Sävelet tavoittivat myös
Gregorin, joka omiin ajatuksiinsa vaipuneena, harmahtavat hiukset sekaisin,
ainaiset nuottipaperit kainalossaan ja kynä taskussaan, käveli ulkomuistista
kantapaikkaansa juomaan Kölschiä, lempioluttaan, polttamaan tupakkaa ja
paiskimaan töitä. ”Sinä teet liikaa töitä”, Otto ja kumppanit olivat eräänkin
kerran todenneet päätään puistellen, ”kyllä elämässä pitäisi olla muutakin kun
vain työ, esimerkiksi perhe.” Joutavuuksia, Gregor aina sanoi, mutta mitäpä
Otto ja muut mistään mitään ymmärsivät. Hänen oli ollut pakko värväytyä sotaan,
minkä takia oli menettänyt kaikkein kalleimpansa. Sen menetyksen katkera maku saattoi
vieläkin nousta hänen suuhunsa. Työ oli ollut hänen pelastuksensa. Päivät hän
työskenteli soitinverstaallaan erilaisten jousisoittimien parissa ja näin illan
tullen, ja muulloinkin, hän poikkesi kantapaikkaansa Oton baariin säveltämään
mitä milloinkin. Soittotunteja hän piti enää ani harvoin. Hän oli kävellyt jo
niin monta kertaa Otolle, ettei hänen enää tarvinnut keskittyä matkantekoon
vaan hän saattoi jo kävellessään keskittyä sävellyksiinsä. Nyt hänet keskeytti
kuitenkin uudenlainen ääni. Joku soitti selloa ja tähän aikaan!
Mrs. B oli valinnut soitettavakseen kappaleen, jota
ei ollut soittanut tai kuullut vuosikausiin. Se oli kappale, jota hän oli
soittanut tässä huoneessa ennenkin. Oli hän joskus yrittänyt soittaa sitä
Bostonissakin, mutta ei ollut koskaan päässyt edes A-osaa loppuun. Boston ei
ymmärtänyt mitään niin hienosta musiikista. Tämä pieni saksalainen kaupunki
Rheinin varrella sen sijaan ymmärsi tai oli ainakin joskus ymmärtänyt.
Kotiinpaluunsa kunniaksi hän soittaisi koko sävellyksen alusta loppuun saakka.
Kerta toisensa jälkeen soitto kuitenkin lakkasi. Ahdistuneena Mrs. B huomasi, ettei
enää muistanut miten B-osa alkoi. Kuinka hän oli voinut unohtaa sydämensä
säkeet?
Kesti hetken ennen kuin Gregor tajusi mitä kuuli. Jokainen
soitin oli taideteos ja sitä mestarillisempia niistä tuli mitä paremmin
soitinrakentaja tunsi soittajan. Kuinka kauniisti tuo sello soikaan, hän
ajatteli jännittyneenä ja nosti äkkiä katseensa kohti vanhaa koulurakennusta.
Kuka tuolla soitti tähän aikaan? Hetken epätietoisuuden jälkeen hän lähti
harppomaan kohti musiikkiopistoa kaivellen taskustaan avaimia. Ilta oli jo
hämärä, mutta katulamput valaisivat hänen tietään hieman syrjemmässä
sijaitsevalle pääsisäänkäynnille. Epäuskoisena hän pysähtyi aulaan ja kuunteli
rakennuksessa aavemaisina kaikuvia säveliä. Musiikki alkoi aina uudelleen ja
uudelleen alusta. Kyse ei ollut siitä, etteikö Gregor olisi tunnistanut tuota
sävelmää vaan siitä, ettei hän voinut uskoa todella kuulevansa sitä. Pelko
häivähti hänen mielessään; ehkä olisi viisainta vain antaa olla ja lähteä
kiireesti pois. Joskus hän todella pelkäsi tulevansa hulluksi. Portaat toiseen
kerrokseen loppuivat kuin yllättäen. Hän seisoi siis toisen kerroksen leveällä
kivikäytävällä seuranaan oma pitkä varjonsa ja epätodelliset säkeet. Hän astui
hiljaa onnellisten muistojen oven taakse ja avasi sen äänettömästi. Kuuntele tätä! Tiedän miten se jatkuu.
Hän pystyi tuskin hengittämään. Hän katseli
huoneessa istuvaa naista kuin hetkellistä, epätavallisen elävää muistikuvaa,
hallusinaatiota, joka haihtuisi minä hetkenä hyvänsä jättäen jälkeensä, kuten
niin monta kertaa aikaisemminkin, kipeän ikävän – epätoivostaan turtuneen
surun. Mutta näky ei haihtunut pois. Pitkät, herkät sormet painelivat sellon
kieliä ja loihtivat ilmoille sulavin, jämäköin jousenvedoin intohimoisia
säveliä. Tumman eebenpuun värinen paksu, tuuhea tukka oli sitaistu sotkuiselle
nutturalle niskaan. Nutturasta karanneet kesyttömät hiussuortuvat verhosivat
naisen kasvoja juuri sen verran, että ne houkuttelivat kättä siirtämään ne
syrjään. Mutta se ei jäisi vain siihen, sipaisuun, Gregor tiesi. Hiukset olivat
sametinpehmeät. Niiden ylellisyydentuntu viekoitteli upottamaan sormet kokonaan
tuohon tummaan pehmeyteen, rutistamaan niitä, aistimaan niiden sileyden ja
tuoksun, tuntemaan huulilla noiden tummien kulmien aistikkaan kaaren, paksujen
ripsien karheuden ja voiman, kyömyn nenän, korkean poskipään ja vihdoin
täyteläiset huulet; hänen huulensa, raikkaan suudelman kuin aamukasteen. Gregor
melkein vapisi onnen ja epätoivon kourissa. Noiden huulien suloihin kätkeytyi
kuitenkin kavala kirous – jokainen suudelma niiden jälkeen oli vain haalea
muistutus niiden täydellisyydestä. Ei ollut mitään niin lohdutonta kuin
suudelma, joka ei ollut hänen.
Kyyneleet sumensivat naisen ja sellon ääriviivat. Samassa nainen lakkasi
soittamasta ja Gregor sulki murtuneena silmänsä. Hän oli menettänyt näkynsä.
Voi miksi hänen piti vielä niin monen vuoden jälkeen kokea tällaista
kärsimystä. Juuri kun hän oli luhistumaisillaan lattialle, herkät sormenpäät
hyväilivät hänen kasvojaan ja pyyhkäisivät sameat kyyneleet mennessään. ”Kaiken
he minulta veivät, vaan eivät sittenkään tätä hetkeä”, naisen matala ääni sanoi.
Gregor haukkoi henkeään, eikä ollut uskoa korviaan.
Vuosia, vuosia hän oli toivonut kuulevansa tuon tummanpehmeän äänen korvissaan,
mutta turhaan. Uskaltamatta avata silmiään hän hamusi naisen syliinsä ja vasta
tunnettuaan tutun rinnanpainon, tutun rutistuksen, täydellisen suudelman hän
uskalsi avata silmänsä ja kuiskata julki salaisuuden, kielletyn jumalattarensa
nimen: ”Esther.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti